Gitaareffecten Er zijn 78 producten

Subcategorieën

  • Chorus

    Een Chorus effect kunnen we het beste omschrijven als het veranderen van een strakke toon naar een zwevende toon. Op het pedaal kan de snelheid van de zweving worden ingesteld en de diepte van het frequentiegebied. Aangezien Chorus en Flanger geluiden zijn, die dicht bij elkaar liggen, maar er ook pedalen die ze beide in een kastje hebben. Chorus gitaareffecten: BBE Sound MB-2 Mind Blender, Boss CE-5 Chorus Ensemble, Boss CH-1 Super Chorus en Marshall RG1 Regenerator.

  • Compressors

    Elektrische gitaren produceren samen met de versterker vaak ongewenste harde tonen die buiten het frequentiegebied vallen. Met een compressor kan je dit beperken. Met als bijkomend resultaat meer dynamiek en sustainBoss CS-3 Compressor/Sustainer; DigiTech Main SqueezeMarshall ED1 Edward the Compressor.

  • Delay / Echo

    Ruim voor het digitale tijdperk was er voor een vertraagde soundeffect alleen mogelijk via een echo. Het geluid werd opgenomen op een tape en razend snel afgespeeld. Het effect werd mede bepaald door de afstand van de koppen en lengte van tape. In de jaren tachtig werden ze vervangen door de Digital Delay. Sneller, eenvoudiger in gebruik, beter af te stellen en vooral stiller. Toch heeft Boss de bandecho digitaal gereproduceerd. Delay of Echo gitaareffecten: BBE Sound: TT-2 Two Timer; Boss: DD-3, DD-7, DD-20, DD-500, DM-2w; Marshall: EH1 Echohead; Vox: Double Deca Delay.

  • Distortion

    De Distortion is al jaren het meest verkochte pedaaltje voor gitaar. Een Distortion effect geeft een vervormd geluid dat we van de rock muziek kennen. Het is anders dan een overdrive, deze verandert het geluid net als bij de gain van de versterker. Als het ware een extra voorversterker. Inmiddels zijn er een hoop signature pedalen om zo het stevige geluid van je favorite gitarist te benaderen. BBE Sound: BD-69P Blacksmith; Boss: DS-1, DS-1X, DS-2 Turbo, MD-2 Mega, ML-2 Metal Core, MT-2 Metal Zone; Marshall GV2 Gunvor Plus; Radial Tonebone: Plexitube, Trimode.

  • Distortion / Overdrive

    Je gitaar laten scheuren kan op verschillende manieren. De pre-amp van je gitaarversterker opendraaien, een distortion effect of overdrive effect toevoegen. Deze laatste twee liggen dicht bij elkaar, maar toch zit er verschil in. Boss en Marshall hebben deze in een kastje samengevoegd. Het geluid van een Fuzz effect stamt uit de jaren zestig. Het geluid wordt gevormd van een versterker en een clipping circuit. Wanneer deze wordt opgevoerd geeft het een verwrongen en synthetisch geluid als dat van een distortion of overdrive effect. Boss maakt geen gebruik meer van het traditionele transistor techniek, maar heeft het digitaal verwerkt. Distortion Overdrive Gitaareffecten zijn: Boss OS-2 Overdrive/Distortion en Marshall JH1 Jackhammer. Voor de Fuzz is er de Boss FZ-5

  • Equalizer

    Met een Equalizer kan je net dat kleine beetje klank aanpassen waar je in een bepaald frequentie gebied aan stoort. Ook ideaal als je last heb van feedback, dan zoek je het frequentiegebied op en elimineer de toon. Veel gitaristen willen veel geluiden uit een versterker halen. Het bekende Fendergeluid zit niet in alle versterkers en alleen een EQ is niet voldoende, Fender heeft samen met Boss een oplossing in pedaal vorm gevonden om op elke gitaarversterker nu het geluid van de '59 Bassman te krijgen. Boss: GE-7 Graphic Equalizer en FBM-1 Fender '59 Bassman

  • Flanger

    Een Flanger geeft het effect alsof het geluid door een tunnel gaat. Er zijn twee signalen waarvan één een vertraging geeft van minder dan 20ms. Dit harmonisch effect wordt door veel grootheden gebruikt, waarvan Eddie van Halen er een is. Er zijn standaard meerdere knoppen aanwezig, Depth, waarmee de frequentiediepte wordt bepaald waarover het effect mag werken en de knop Speed, hiermee wordt de snelheid van het effect bepaald. Aangezien Chorus, Flanger en Phaser geluiden dicht bij elkaar liggen zijn er ook pedalen die ze beide in een kastje hebben. Flanger effectpedalen: Boss BF-3, DigiTech Turbo Flange en Marshall RG1 Regenerator.

  • Gitaar Synthesizer

    Als je met je gitaar andere instrumenten wilde nabootsen, had je een speciaal element nodig die onder je snaren werd gemonteerd, en midi apparatuur. Boss heeft nu de SY-300 Guitar Synthesizer ontwikkeld die werkt op alle gitaren met magnetische elementen, en met een gewone gitaarkabel kan aansluiten. Ontdek nu de vette, polyfone synthesizer-geluiden in een analoge stijl en zonder latency, en die naadloos de natuurlijke expressie en ongekende feel van je eigen instrument uitbreidt.

  • Harmonizer

    Harmonizer en Pitch Shifter zijn nauw met elkaar verbonden. Het zijn beide effecten die de toonhoogte verhogen of verlagen door een vooraf ingestelde interval. Een harmonizer combineert de "verschoven" toonhoogte met de oorspronkelijke toonhoogte en maakt daar twee of meer stemmige harmonieën van.

  • Loopers

    Een effectpedaal als een Looper kan je met een gitaar of microfoon een stukje muziek inspelen en dit eindeloos laten herhalen. Hierbij kan je nog eens een tweede partij in-spelen. Daarnaast zijn er nog talloze functies die je in de Loopmode kan toevoegen of aanpassen. Als het ware een sampler die bij sommige pedalen op kan lopen tot wel 16 minuten opnametijd. Zo maak je in je eentje een complete band. Looper in pedaalvorm zijn: Boss RC-1, RC-3 Loop Station en RC-30 Dual Track Looper.

  • Multi Effecten

    Op zoek naar de sound van je gitaar-idool, of speel je veel covers dan zijn multi-effecten een enorme uitkomst. Alle effecten in een pedalenbak en makkelijk op te roepen vanuit zijn geheugenplaatsen. Er zijn standaard effecten die door de fabrikant zijn geprogrammeerd en daarnaast zijn er verschillende banken die programmeerbaar zijn. Gitaar multi-effecten van: Boss: GT-100, ME-25 en ME-80; Korg: Stomp en Vox: StompLab IG.

  • Octaver

    Het effect van een Octaver was in jaren 70 zeer eenvoudig, Tegenwoordig is het geluid multi-timbral, Bij de Boss OC-3 slaat je een snaar aan en het effectpedaal voegt daar een toon aan toe. Dit kan een octaaf hoger, lager of zelfs twee octaven lager liggen. Jimi Hendrix en Jimmy Page zijn twee gitaristen die ze veelvuldig gebruikte.

  • Overdrive

    Een traditionele pedaal is de overdrive, je verandert het geluid net als bij de gain van een Marshall of Mesa-Boogie versterker, dus een soort van voorversterker. Erg populair bij blues gitaristen, het is een toevoeging aan het geluid, en behoud van karakter. Veel Distortion effecten doen dit niet en geven een totaal andere sound als bij je versterker. Een overdrive geeft over het algemeen meer warmte en sustain aan je sounds. Een klassiek voorbeeld van een overdrive is de Tube Screamer. Dit gitaareffect is een soort van overdrive dat van oudsher gebruikt maakt van de JRC4558D chip zoals in de Ibanez TS808. Veel andere modellen hebben een goedkoper alternatief. Een Tube Screamer geeft je voorversterker een extra mid-boost en wordt door gitaristen gebruikt om los te komen van de totale sound van de band. Overdrive effecten: BBE Sound OG-1 G Screamer, Boss BD-2 Blues Driver, Boss BD-2w Blues Driver Waza Craft, Boss DN-2 Dyna Drive, Boss OD-1X Overdrive, OD-3 Overdrive, SD-1 Super Overdrive; Ibanez: TS-9 Tube Screamer, TS-808; Marshall BB2 Bluesbreaker.

  • Phaser

    Het geluid van een Flanger en Phaser liggen dicht bij elkaar. Een flanger werkt met twee signalen waarvan één een vertraging geeft van minder dan 20ms. Het geluid van een Phaser komt tot stand door een filter (LFO). Een phaser heeft meestal een onregelmatig gevormde frequentierespons. Phaser effectpedalen: Boss PH-3 Phase Shifter

  • Preamps

    Akoestische gitaren met element rechtstreeks inpluggen op een mengtafel levert niet altijd het gewenste resultaat op. Een externe Preamp is de oplossing.

  • Reverb

    De eerste Reverb effecten kennen we van een veren galm. Nu in het digitale tijdperk zijn er enorm veel verschillende typen galmen, zoals gate, hall en plate, De meeste gitaristen geven de voorkeur aan een mooie springreverb. Boss en Fender hebben deze sound nagemaakt en in pedaaltje gestopt. Reverb effecten zijn van verschillende merken zoals de: Boss FRV-1 '63 Fender Reverb, Boss RV-6, DigiTech DigiVerb en Marshall RF1 Reflector.

  • Ruis Onderdrukker

    Niets is vervelender als je op een versterker speelt en je krijgt dan veel ruis. Vooral als je meerdere pedaaltjes aan elkaar door koppelt, krijgt elk effect er zijn eigen ruis bij. Dus bij 3 pedalen aan elkaar door verbinden ook 3 keer zoveel ruis. Je krijgt dan het idee dat je op het strand speelt in plaats van op het podium. Boss brengt aan dit probleem een einde. Dat heet; Ruisonderdrukking: Boss NS-2 Noise Suppressor.

  • Tremolo

    Eenvoudig gezegd is een Tremolo een effect dat klingt alsof je het volume van de gitaar achterelkaar open en dicht draait. Technisch gezien zijn het de Low Frequency Oscillator golven die variëren. Een leuk effect uit de jaren zestig. Tremolo effectpedalen zijn: Boss TR-2 Tremolo en Marshall VT1 Vibratrem.

  • Vocoder

    Een vocoders voor gitaar maken van je gitaarsound een soort van menselijke stem. Praat of zing door een microfoon terwijl je gitaar speelt en je hoort robotachtige stemmen, te vergelijken met een Talkbox.

  • Wah Pedalen

    Het eerst Wah pedaal komt uit 1966 en is ontwikkeld door Warwick Electronics Inc. De behuizing kwam van een Vox volume pedaal die voor het orgel werd gebruikt, en was voorzien van een mid-boosted potmeter, Hij kreeg de naam Cry Baby mee, maar werd niet geregristreerd. Dit gaf Dunlop de mogelijkheid om verschillende Wah pedalen te maken, Maar nu zijn er tientallen Dunlop wah pedalen bijgekomen, Onder de naam Cry Baby. Wah Pedalen: Boss PW-3; Dunlop: DB01 Dime's Cry Baby from Hell, GCB95F Cry Baby Classic, KH95 Kirk Hammett en SW95 Slash; Vox: V845.

per pagina
Toont 1 - 12 van de 78 items
Toont 1 - 12 van de 78 items